2011-10-02

Måndagen den 3/10-2011

Igår när familjen kom hem från affären spenderade vi eftermiddagen med att rita lite teckningar. Bland annat hjälptes vi åt att rita en svensk flagga som lillkillen (5 år) tog med sig till skolan idag, eftersom de har en stund på måndagar då de får ta med sig något och visa upp och prata om i klassen. Det var så gulligt för han var så glad när vi ritade flaggan eftersom han menade på att de andra barnen i klassen kommer att gilla honom väldigt mycket om han tar med den svenska flaggan till skolan. Jag hoppas att hans önskan infrias idag.

En annan rolig sak som har hänt är att den yngsta tjejen (ca 1,5 år) tog sina första steg själv någonsin i lördags (min första dag här) i sin iver att undersöka vem jag var. Hela familjen, speciellt hennes syskon, blev väldigt imponerade och vi applåderade - till lillans belåtenhet (jag skriver inga namn och publicerar inga bilder än, jag har inte frågat min v-mamma hur hon känner angående det än, vilket betyder att ni får nöja er med lite löjliga uttryck just nu).

Inatt sov jag bättre och jag börjar nog få lite koll på jetlaggen nu. Klockan halv sju steg jag upp ur sängen och börja plocka ut linser och ta på mig lite kläder. Det är lite tungt och saker tar lite mer tid än nödvändigt med alla rutiner som skall befästas, men det blir nog bättre med tiden. Sedan gick jag upp till köket (jag sover på undervåningen, det är lugnt och skönt om än något kallt ibland - inte helt olikt mitt eget rum alltså!) och hjälpte till att ge barnen frukost. Efter en stund kom min v-pappa in i köket med en moloken uppsyn. Han var nämligen ute med några kompisar och skulle se ett Nya Zeeländskt rugbylag möta ett Australiensiskt (här är folk som galna i rugby nämligen) och inte nog med att Nya Zeeland förlorade - en av hans kompisar hade typ låg tålighet när det gäller alkohol och hand hade tydligen fått dem utkastade från baren redan under första halvlek. Sedan fick grabbarna snällt agera barnvakter åt kompisen resten av kvällen - kanske inte riktigt vad de hade hoppats på...

Sedan borstade vi tänder, bytte om från nattkläder till "dagkläder" eller vad man säger, borstade hår och fixade frisyrer. Sedan packade vi in oss i bilen och åkte för att lämna av lillkillen på preschool. Det regnade så jag fick ta paraplyet och följa honom till hans klassrum. I eftermiddag ungefär runt tretiden åker vi dit igen för att hämta hem honom.

Sedan åkte tvillingtjejerna, minstingen, jag och min v-mamma vidare för att köpa en babystol till bilen. På vägen till affären passade vi på att åka runt hela halvön som vi bor på. Trots att det för tillfället är regnigt och dimmigt är det väldigt fint här och det finns en massa intressanta växter och också flertalet fina stränder - jag önskar verkligen att jag hade haft min kamera med mig och tid att använda den idag.

Jag har också sett en del hästar och får under vår bilfärd idag. Och nu vet jag också att det finns ett bibliotek, en veterinärstation, en skönhetssallong, två gym, ett "systembolag", en bilverkstad (där min bil befinner sig just nu då det kan vara något fel på den, fattade dock inte riktigt...), flera matbutiker, en förskola och ett "high school" (vet inte om man bör använda en eller ett till ett engelskt ord!?).

Jag är medveten om att detta är ett lite rörigt och långt inlägg och att jag heller inte riktigt vet vad jag vill ha sagt med det. Men det får helt enkelt bli ett  mer eller mindre stiligt stilistiskt uttryck för mitt förvirrade tillstånd på grund av alla intryck, rutiner, engelska ord och tankar som snurrar runt i huvudet på mig.

Nu skall ha rast i ytterligare en och en halv timme och jag tror att jag tänker strunta i att packa upp (som jag först hade tänkt, då jag har lite grejer kvar att fixa med) eftersom jag behöver unna mig en liten läspaus. Tyvärr är det en dålig idé att sova nu om jag vill få till en hållbar dygsnrytm, annars skulle jag inte ha tvekat på att ta en tuppis...

Sweet dreams! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar