2011-10-17

Liten tripp till Auckland

Imorse efter frukosten vid niotiden frågade familjen mig om jag ville följa med och titta på någon Rugby grej i Auckland. Jag tänkte att det i längden trots allt är lite deprimerande att bara sitta i sitt rum och inte ha hunnit se något alls av landet, så jag bestämde mig för att släpa med mig min trötta rumpa på en liten tripp till Auckland.

Jag kan ju erkänna att jag är hemskt ur form för tillfället och att sitta inträngd med sex andra personer i en bil (varav 4 är småbarn som skriker och kivas) egentligen inte är nummer ett på min meny just nu…

Hur som helst kom vi levandes fram till Auckland och där fick vi köa ett litet tag för att kliva in i en byggnad som ser ut som en stor Rugbyboll. Den här rugbybollen har tydligen varit runt i resten av världen under tidigare världsmästerskap och dess väggar och tak är som en enda stor filmduk. Väl på plats inne i bollen fick vi, tillsammans med ca 200 andra personer, en introduktion av Nya Zeeland i form av en sorts reklamfilm.
På vägen hem passade jag också såklart på att studera landskapet i och utanför Auckland så mycket som möjligt. Jag är glad över att ha gjort dagens lilla utflykt med tanke på att jag snart åker hem och inte kommer hinna se så mycket mer.
Min slutsats är att Nordön är Sverige precis som Auckland är som Göteborg fast med en lite mer tropisk touch. Det är ingen jätteskillnad mot Sverige men klimatet är lite mildare året runt och här är det tillräckligt varmt för att växter som är gröna året runt, palmer och olika fetbladiga växter skall kunna växa sig stora och feta (vilket inte är fallet i Göteborgsområdet).
Så jag tänkte avsluta det här inlägget med lite bilder från dagen:

Låt mig presentera Aucklands hamn. Här har du lite suddiga bilder på båtar farsan (vet ju att du gillar båtar).


Det här är byggnaden som ser ut som en Rugbyboll, vars väggar och tak är en enda stor filmduk.

Bilder från "filmduken" (väggen) inuti bollen:




Ja, det var det det. Nu kanske man skulle forska lite i vilka flygbiljetter det går att få tag i. Planerar nämligen inför en hemfärd inom en mycket snar framtid...

Funderar också på vad jag skall kalla min blogg. Kanske vore "Tre veckor i Nya Zeeland med böldpest" ett passande namn? Okej, förlåt grinigheten. Men jag är, trots att jag mestadels tar det hela med ganska stor ro trots allt, lite trött på att blogga om mina planer som sedan inte alls går i lås. Kanske borde jag bara lägga ned det här med att blogga och starta upp något annat projekt i framtiden? Vi får se.

Ciao, Ciao! ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar